Znamy wyniki konkursu bibliotecznego na najładniejszą zakładkę do książki. Oto zwycięzcy:
I miejsce – Wiktoria Mazurek z kl. III
II miejsce – Patrycja Pałyska z kl. IV
III miejsce – Anna Ślepowrońska z kl. III
Gratulujemy!!!
„UWOLNIJ SWOJE KSIĄŻKI –
DZIEL SIĘ Z INNYMI RADOŚCIĄ CZYTANIA”
AKCJA „BOOKCROSSING” W NASZEJ SZKOLE
Bookcrossing to nowoczesna i oryginalna forma upowszechniania czytelnictwa. Działa na całym świecie i staje się coraz popularniejszy w Polsce. Główną ideą ruchu bookcrossing jest celowe przekazywanie książek lub pozostawianie ich w takich miejscach, by znalazca mógł je przeczytać i przekazać dalej. Jest to uwalnianie książki.
Od października 2016 r. uruchomiliśmy w naszej szkole oficjalną akcję bookcrossingową.
Bookcrossing:
- pozwala dzielić się książkami, a nawet śledzić ich wędrówkę,
- daje szanse na przeczytanie wymarzonej książki osobom, których nie stać na jej zakup,
- inspiruje rozmowy i dyskusje, a samotnym i nieśmiałym ułatwia nawiązywanie kontaktów.
Wielu z nas posiada w domu książkę, która od dłuższego czasu stoi na półce zakurzona, zapomniana lub taka, którą czytaliśmy już kilka razy. Zamiast trzymać książkę w kącie lepiej podzielić się nią z innymi, którzy chętnie ją przeczytają.
Jak będziemy organizować BOOKCROSSING w naszej szkole?:
- Uroczyste otwarcie półki bookcrossingowej:
- Utworzenie „magicznej półki” (na korytarzu i/lub przed biblioteką).
- Tydzień czytania uwalnianych książek – czerwiec 2017 r.
Książki należy przynosić do p. Elizy Brzezik
„DZIELENIE SIĘ KSIĄŻKĄ JEST LEPSZE
OD JEJ POSIADANIA”
REGULAMIN TWORZENIA „MAGICZNEJ PÓŁKI”
- Magiczna półka będzie utworzona na korytarzu (jeśli będzie duża ilość książek, utworzone zostaną półki w salach lekcyjnych i przed biblioteką ).
- Na półce zostaną wyłożone książki, które uczniowie za zgodą rodziców przyniosą do szkoły w celu przekazania innym.
- Książki należy przynosić do biblioteki szkolnej, gdzie zostaną oznaczone specjalną pieczątką – znakiem własnościowym bookcrossingu organizowanego w naszej szkole.
- Oznakowane książki będą uwalnianie przez cały rok szkolny. Każda osoba (uczeń, nauczyciel, pracownik szkoły, rodzic) zainteresowana przeczytaniem książki może ją zabrać do domu, przeczytać, a następnie przynieść do szkoły i zostawić innym na magicznych półkach do ponownego przeczytania.
- Dbamy o wszystkie „uwalniane” książki!
ZAPRASZAMY!!!
Opiekun akcji: p. Eliza Brzezik
KONKURS
Biblioteka szkolna ogłasza konkurs na najpiękniejszą zakładkę do książki (technika i wykonanie dowolne). Zakładki należy przynosić do p. Elizy do końca października.
Nagrody czekają!!! :)
Godziny otwarcia biblioteki:
Poniedziałek
11.25 - 11.45
12.40 - 13.40
Wtorek
9.35 - 9.45
10.30 - 10.40
11.25 - 11.45
Środa
10.30 - 10. 40
11.25 - 11.45
12.40- 13-40
Czwartek
10.40 - 11.25
12.40 - 13.55
Piątek
10.30 -10.40
11.25 - 11.45
Regulamin biblioteki i czytelni
Prawa i warunki korzystania z wypożyczalni
- Biblioteka szkolna udostępnia zbiory uczniom, nauczycielom, pracownikom administracyjnym szkoły oraz rodzicom uczniów naszej szkoły w czasie określonym harmonogramem pracy biblioteki.
- Korzystanie z biblioteki jest bezpłatne.
- Z wypożyczalni mogą korzystać wszyscy uczniowie, którzy dobrze opanowali technikę czytania.
- W bibliotece należy zachowywać się spokojnie i cicho, mówić szeptem i nie przeszkadzać innym.
- Czytelnik odpowiada materialnie za zniszczenie, uszkodzenie lub poplamienie wypożyczonych książek.
- Do połowy czerwca każdego roku szkolnego wszystkie książki, wypożyczone z biblioteki, powinny być zwrócone.
- W uzasadnionym przypadku bibliotekarz może zażądać zwrotu książek przed upływem ustalonego terminu.
- W czytelni można korzystać ze zbiorów wypożyczalni, czasopism i księgozbioru podręcznego.
- Do czytelni należy wchodzić spokojnie, z czystymi rękami i bez jedzenia
- Czasopism nie można wynosić poza czytelnię.
- Czasopisma odkłada się na ustalone miejsce.
Wypożyczenia książek
- Czytelnik może wypożyczać książki tylko na swoje nazwisko.
- Jednorazowo można wypożyczyć dwie książki na dwa tygodnie.
- Książki, wypożyczonej na swoje nazwisko nie można przekazywać osobom trzecim.
Poszanowanie książek
- Czytelnik szanuje i dba o wypożyczone książki.
- Czytelnik zobowiązany jest odkupić zagubioną lub zniszczoną książkę. Jeśli odkupienie książki jest niemożliwe, powinien oddać inną, wskazaną przez bibliotekarza.
Jak zachęcić dziecko do czytania?
15 sposobów
Polacy czytają mało. Statystyki są bezlitosne, podobno tylko około 10% regularnie sięga po książki.
Często dzieci ze słowem czytanym spotykają się dopiero w szkole. A wtedy jest już za późno, żeby narodził się prawdziwy mól książkowy...
Co możesz zrobić, żeby Twoje dziecko należało do tych nielicznych – czytających
- Pozytywne nastawienie. Jeśli tata o książkach wypowiada się pogardliwie i mówi, że lepszy jest film, a i mamy z książką w ręku dziecko nie widzi, to nie pokocha czytania. Musi widzieć, że książki to jest to! Opowiedz o książce, którą właśnie czytasz, mów dziecku, co jest w niej ciekawego, pokaż okładkę.
- Czas czytania. Jeśli rodzicom ciężko wykroić w ciągu dnia chwilę na spokojną lekturę, można wprowadzić „czas na książkę”. Niechby to było i pół godziny, ale spędzone na wspólnym czytaniu. Oczywiście, gdy dziecko jest młodsze, czytać muszą mu rodzice. Jeśli wprowadzicie zwyczaj głośnego czytania, to nawet starsze dziecko z chęcią posłucha, niech to będzie taka mała rodzinna tradycja.
- Wybierz odpowiednio. Książka musi być stosowna do wieku. Dla najmłodszych z grubymi kartkami oraz z kolorowymi ilustracjami. Najbardziej opornego przedszkolaka zaciekawi książka z „okienkami” pod którymi coś się kryje. Dobór książki powinien uwzględniać też zainteresowania dziecka. Niech książka pojawia się także wtedy, gdy szukacie odpowiedzi na jakieś pytanie, np. „jak duże były dinozaury?”.
- Nie tylko książki. Czytać można też czasopisma, które warto zaprenumerować. Wprawdzie dla najmłodszych oferta jest dość uboga, ale można znaleźć coś, co zainteresuje każdego. Pozwól aby dziecko samo obejrzało otrzymane pismo, potem siądź i czytaj razem z nim. Rozmawiaj o tym, co było dla niego zajmujące, bo lektura jest wtedy ciekawsza, gdy można się dzielić przemyśleniami.
- Czytaj głośno i rób to z radością! Wcielaj się w bohaterów, czytaj piskliwie, grubo, szeptem i głośno. Wciągnij swoje dziecko w świat czytanej książki. Nie wstydź się czytania na głoś, dziecko wcale nie ocenia, za to ceni wysiłek i zainteresowanie rodzica.
- Daj wybór. Niech w domu będą książki o różnej tematyce, niezależne od płci dziecka. Pomóż dziecku poszukać czegoś interesującego dla niego. Jeśli lubi określony rodzaj książek – dostarczaj je, z czasem możesz podsuwać też coś innego.
- Odwiedźcie bibliotekę. Niech książkę pomoże wybrać bibliotekarz, taka książka będzie na pewno bardziej interesująca.
- Idźcie na zakupy. Odwiedźcie dużą księgarnię z założeniem: każdy kupuje jakąś książkę dla siebie. Podyskutuj z dzieckiem o tym, co chce wybrać i dlaczego. Opowiedz o swoim wyborze.
- Jeśli dziecko zaczyna czytać, pozwól, żeby czytało Tobie i nigdy nie okazuj zniecierpliwienia. Nie poprawiaj, nie koryguj. Bądź cierpliwym słuchaczem – przyniesie to znacznie lepsze efekty niż bycie „nauczycielem”.
- Jeśli dziecko nie chce czytać samodzielnie – sięgnij po komiksy: mało tekstu, łatwo zrozumieć sens z obrazków, ale... nie do końca, więc prędzej czy później dziecko zacznie podczytywać o co chodzi.
- Sięgnijcie po gry, które usprawniają czytanie: „Sylaby”, „Słówka”, „Scrabble”, dzięki zabawie literami dziecko zacznie lepiej czytać, a czynność, którą wykonuje się z łatwością, daje więcej radości.
- Zrób książkę dla dziecka: weź jego fotografie (możesz też zaplanować sesję pod tytułem „Jeden dzień z życia...”) i każdą z nich podpisz jednym lub kilkoma zdaniami. Taka książka zachęci znacznie bardziej do czytania. Zepnij lub zbinduj tak powstałą książkę. Osoby lubiące scrapebooking mogą tworzyć całe albumy z rodzinnymi (lub innymi) opowiastkami.
- Nic na siłę. Jeśli dziecko nie jest zainteresowane daną książką, odłóż ją. Pozwól odstawić nieskończoną na półkę. Nie zmuszaj do czytania, zachęcaj, proponuj i licz się z tym, że dziecko może odrzucić to, co wybierze rodzic.
- Zrób coś z książką. Oczywiście nie dosłownie: przygotujcie teatrzyk lub umówcie się, że cały dzień będziecie bohaterami wybranej historii. Zróbcie krzyżówkę, rebus, labirynt. Zaprojektujcie grę, która będzie się rozgrywać w świecie wybranej opowieści. Narysujcie ilustrację, ułóżcie dalszy ciąg.
- Motywuj do samodzielnego czytania: przygotuj karteczki z „zadaniami”. Jeśli dziecko ją przeczyta i zadanie wykona (np. Ten, kto podskoczy 3 razy i zawoła „hura” dostanie cukierka), będzie na niego czekała niespodzianka. To motywuje do czytania ze zrozumieniem.
Joanna Górnisiewicz
17 kwietnia 2024 r. szkolną bibliotekę odwiedziła grupa zerowa z pobliskiego przedszkola. Dzieci wraz z wychowawcą, panią Urszulą Sawicką, miały okazję zapoznać się pokrótce z historią naszej szkoły i szkolnej biblioteki. Obejrzały najstarsze egzemplarze książek w naszym księgozbiorze oraz nowości wydawnicze zakupione przez szkołę. Dowiedziały się też, jakie są zasady wypożyczania .
Widać było duże zainteresowanie wśród dzieci, które chętnie przeglądały wybrane egzemplarze, zadawały pytania i dzieliły się swoją wiedzą na temat ulubionych lektur. Już niedługo te dzieci staną się nowymi czytelnikami szkolnej biblioteki. Na zakończenie spotkania przedszkolaki dostały zakładki do książek i rysunki-puzzle do ułożenia.